Vzpomínáte na pishing, kdy se podvodníci snažili citlivé údaje získat prostřednictvím věrohodně vypadajícího emailu? V současné doby banky varují své klienty před tzv. vishingem, kdy se podvodníci po telefonu vydávají za zaměstnance banky a z klientů se snaží vylákat PIN či jiné údaje k platební kartám.

Pishing je OUT. IN je vishing. Podvodníci se vydávají za zaměstnance bank a chtějí znát PIN

Banky evidují nárůst útoků na klienty

Pokud zvednete známě vypadající číslo a na druhé straně se ozve hlas tvrdící, že je zaměstnancem vaší banky, zbystřete. Bude-li vám tvrdit, že došlo ke zneužití vaší platební karty, a volá proto, abyste tento problém vyřešili po telefonu, dejte si bedlivý pozor.

Hlasu na druhé straně nesdělujte žádné citlivé údaje, jako je číslo karty, doba její platnosti, CVV kód napsaný na zadní straně karty nebo dokonce PIN kód. Banky tímto způsobem se svými klienty zásadně nekomunikují a nepožadují sdělení citlivých údajů po telefonu. Zcela určitě se proto jedná o podvodníka, který se z vás snaží vylákat citlivé údaje. Pokud se mu to podaří, pokusí se je zneužít.

Tento způsob podvodu postupně nahrazuje pishing. Označen byl proto velice podobně, a to jako vishing. Jedná se o kombinaci slov voice (hlas) a pishing. Média o nárůstu těchto útoku informovala Česká bankovní asociace (ČBA) na konci srpna.

Podvodníkovi položte telefon a číslo předejte bance

Pokud se vám tato situace přihodí a vy podvodníka včas odhalíte, nenechte to být. Obratem zavolejte do své banky a pokus o podvod ji společně s předáním podvodného čísla oznamte. Banka informace předá policii, která se tím bude zabývat. Můžete tak pomoci odhalit podvodníka či podvodníky, aby dál netahali citlivé údaje z důvěřivějších lidí, než jste vy.

Spousta lidí se bohužel nechá snadno zastrašit a možné zneužití platební karty je vyděsí natolik, že jim bez velkého otálení sdělí vše, co chtějí slyšet. „Klienti bank by neměli zapomínat, že je banka tímto způsobem nikdy nekontaktuje a v žádném případě nebude chtít sdělit citlivé údaje. Veškeré důležité informace a sdělení, jako například i upozornění na podobné útoky, naleznou klienti ve svém elektronickém bankovnictví,“ uvedl Tomáš Hládek, odborník ČBA na platební styk a kyberbezpečnost.

Za nárůst vishingových útoků může koronavirus

Aby nedošlo k mýlce, vishing není žádná novinka. Dochází k němu několik posledních let, avšak v letošním roce byl zaznamenán prudký nárůst útoků. Platí to i pro pishingové útoky. Podle odborníků na kyberbezpečnost je hlavní příčinou koronavirová epidemie, která vedla k přesunu mnoha zaměstnanců na home office a tím pádem i k rozšíření využívání VPN neboli virtuálních soukromých sítí.

Podvodníci při vishingu využívají telefonní číslo, které připomíná čísla, z nichž banky svým klientům obvykle volají. Dokonce jsou schopni vytvořit webové stránky s bezpečnostním certifikátem Secure Socket Layer (SSL), aby působili důvěryhodně. Poté obvolávají pečlivě nashromážděné kontakty. Nejčastěji se vydávají za pracovníky zákaznického centra či IT oddělení (help desk).

Hodnocení kategorie 4.5
Pishing je OUT. IN je vishing. Podvodníci se vydávají za zaměstnance bank a chtějí znát PIN hodnocení návštěvníků 4.2/5 z 0 hlasů.

Upozornění: Poslední aktualizace článku proběhla 20. 9. 2020. Uvedené informace již nemusí být platné. Aktuální informace naleznete vždy na stránkách poskytovatele daného produktu.

Doporučujeme

Diskuze